Johnny rijdt op waterstof: “Het is een feest”

08-07-2021

Als expert in zero-emissie vrachtwagens wil Johnny Nijenhuis ook graag zelf het goede voorbeeld geven. Niet gek dus dat hij sinds enkele maanden rondrijdt in een Toyota Mirai. Het rijden op waterstof bevalt Johnny uitstekend: “Ik wil nooit meer anders”.

Toen Johnny eerder dit jaar voor zichzelf begon als zelfstandig adviseur van zero-emissie trucks én het moment voor een nieuwe auto kwam, wist hij één ding zeker: het werd geen diesel. “Eigenlijk wilde ik helemaal geen auto met een verbruiksmotor meer”, vertelt hij. “Ik heb zelfs nagedacht om zonder auto verder te gaan.”

Pionieren

Uiteindelijk viel zijn keuze op een waterstofauto, al was ook elektrisch rijden lange tijd een optie. “Waterstof zit nog wat meer in de pioneringsfase, dat past wel bij mij”, lacht hij. “En ik vind het mooi dat ik zo zelf ervaring op kan doen met zero-emissie mobiliteit.”

‘Feest om zo te rijden’

Na maanden ervaring opdoen is zijn conclusie duidelijk: hij wil nooit meer anders. “Het rijden op waterstof bevalt bijzonder goed. Het rijdt comfortabel en soepel en een automaat bevalt mij ook. Ik kan het iedereen aanraden, het is een feest om zo te rijden. Daarnaast zit je niet met het installeren van een lader aan huis, het overhoop halen van de meterkast, de laadkabel over de stoep laten lopen”, somt hij op.

Grootste uitdaging

Dat het nog pionieren is, ziet Johnny terug in de nog gebrekkige tankinfrastructuur. Hij noemt dat de grootste uitdaging wanneer je kiest voor het rijden op waterstof. “Je hebt gewoon nog niet heel veel tanklocaties. Dat levert soms spannende momenten op”, grinnikt hij.

Ontwikkelingen

Gelukkig heeft de Toyota Mirai een grote actieradius. Met een volle tank kan Johnny 450 kilometer rijden. “Bij lange ritten, moet je vooraf nadenken waar je onderweg zou kunnen tanken. Dat kan lastig zijn. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat er snel meer pompen bij komen. Je ziet overal initiatieven ontstaan en de ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op.”